(Bedragen x € 1.000) | |||||
Product | Onderwijs | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting Primitief | Begroting na wijziging | Jaarrekening | Resultaat | ||
Lasten | 4.226 | 5.050 | 5.048 | 2 | |
Baten | 2.726 | 3.031 | 3.241 | 210 | |
Saldo | -1.500 | -2.019 | -1.808 | 212 |
Toelichting
Het product Onderwijs heeft over 2022 een positief resultaat van € 212.000. Dit resultaat bestaat voornamelijk uit € 210.000 hogere baten. De grootste en specifieke afwijkingen binnen dit product zijn opgenomen in de onderstaande tabel en zijn nader per onderdeel toegelicht.
| Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Onderwijskansenbeleid | -186 | 186 | 0 |
NPO | 28 | -28 | 0 |
Algemene huisvestingskosten Onderwijs | 43 | 43 | |
Erfgoeddeal Onderwijs | 245 | 245 | |
Leerlingenvervoer | -55 | -55 | |
Leerplicht | -89 | 52 | -37 |
Overig | 16 | 16 | |
Saldo | 2 | 210 | 212 |
Onderwijskansenbeleid, hogere lasten en baten € 186.000, per saldo neutraal
De hogere lasten voor Onderwijskansenbeleid zijn voornamelijk veroorzaakt door extra onderwijsondersteuning op het gebied van taal in de zomervakantie (Zomeracademie,
€ 100.000) en aanschaf leesmaterialen (€ 50.000). Daarnaast zijn er meer ambtelijke uren ingezet voor dit onderwerp (€ 30.000). Deze hogere lasten worden gedekt door de hiervoor ontvangen Rijksmiddelen.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO), hogere lasten en baten € 28.000, per saldo neutraal
De hogere lasten voor Nationaal Programma Onderwijs zijn voornamelijk veroorzaakt door extra subsidieverstrekking aan Santé Partners en Movactor voor versterking van het Preventieteam, Groepswerk en het Jongerenwerk. De hogere lasten worden gedekt door de hiervoor ontvangen Rijksmiddelen.
Algemene huisvestingskosten, lagere lasten € 43.000
De onderschrijding is veroorzaakt omdat voor het Onderwijshuisvestingsprogramma 2022 minder middelen aangevraagd zijn door de schoolbesturen.
Erfgoeddeal Onderwijs, lagere lasten € 245.000
De advieskosten voor het onderzoek Vitale Scholen zijn lager, omdat de voorbereiding van de inhoudelijke besluitvorming en het proces meer tijd heeft gekost. De advieskosten zijn hierop volgend, waardoor deze onderschrijding is ontstaan. De resterende middelen moeten beschikbaar blijven voor verdere advisering in 2023. Voorgesteld wordt om deze over te hevelen.
Leerlingenvervoer, hogere lasten € 55.000
De kosten van het leerlingenvervoer blijven stijgen. Dit komt enerzijds doordat er een toename is van ritten naar verder weg gelegen scholen, bijvoorbeeld vanwege de best passende school en/of vrije keuze van onderwijs op basis van geloofsovertuigingen. Anderzijds worden er meer ritten gevraagd met afwijkende rijtijden, daar jeugdigen een deel van de leertijd volgen i.v.m. hun belastbaarheid. Daarnaast heeft er nog een verschuiving van uitgaven plaatsgevonden als gevolg van de implementatie Jeugdwetvervoer. Door de nieuwe regels heeft er een verschuiving plaatsgevonden van vervoersvoorzieningen Jeugd 18- naar leerlingenvervoer (zie hiervoor product maatwerkvoorziening 18-).
Bij de 2e technische wijziging bent u al op de hoogte gebracht van deze ontwikkeling.
Leerplicht en RMC, hogere lasten € 89.000 en hogere baten € 52.000
Van de provincie Utrecht zijn meer middelen ontvangen voor de uitvoering van de kwalificatieplicht en de RMC-wet en aanvullend middelen voor de uitvoering van projecten binnen de SchoolWerkt agenda (regionale aanpak voortijdig schoolverlaten). Dit heeft als gevolg dat de personele lasten voor deze uitvoering zijn toegenomen. Een deel van de extra personeelslasten is nog als gevolg van de extra corona-middelen die de gemeente vorig jaar heeft ontvangen van de provincie Utrecht.
De overige kleine financiële afwijkingen binnen dit product zijn vanwege de omvang niet verder toegelicht.