N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Openbaar belang
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.062 mln.
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 143.995 mln.
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Openbaar belang
Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Financieel belang
Gemeente Nieuwegein is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 600,3 mln.
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 1.387,8 mln.
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Het verwachte resultaat in 2023 is € 27,1 miljoen euro
Risico's
Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Openbaar belang
Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving voor iedereen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de RUD in 2022 bedraagt € 386.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 2.227.000
Eind: € 1.271.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.325.000
Eind: € 6.350.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het voorlopige resultaat van de RUD Utrecht in 2022 is € 210.000 negatief.
Risico's
1. Outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. Outputfinanciering: kengetallen
4. Ziekteverzuim
5. Wet- en regelgeving: Algemeen
6. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet DSO
7. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet transitie bodemtakenOntwikkelingen
In 2022 lag de ontwikkeling van de RUD met name op de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet (verschuiving basistakenpakket en overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten) en intensivering van de samenwerking met de Odru.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot taak het zorgdragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
De bijdrage voor 2022 aan RMN bedroeg € 5.886.000 (exclusief eventuele eindafrekening DVO 2022)
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 303.000
Eind: € 304.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 23.306.000
Eind: € 29.662.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0
Risico's
Het bestuur van RMN heeft bepaald dat volledige verrekening
van de kosten plaatsvindt met de deelnemende gemeenten. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.Ontwikkelingen
• Gemeente IJsselstein heeft per begin 2023 haar additionele taken bij RMN weggehaald. Dit zorgt voor minder dekking op de algemene kosten bij RMN.
• De invoer van een nieuw intern ICT systeem loopt door in 2023. Dit gaat onder andere voor betere rapportages zorgen voor gemeenten.
• Er wordt blijvend geïnvesteerd in nieuwe ondergrondse containers en nieuwe inzamelvoertuigen.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Openbaar belang
De basistaak van de AVU is het op een verantwoorde manier afvoeren en verwerken van het door 25 Utrechtse gemeenten ingezamelde afval. Deze taak bestaat uit het overslaan van het afval uit de vuilniswagen in grote transport-vrachtwagens of schepen, waarna het naar de verwerkers gaat.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 25 deelnemende gemeenten in de verbonden partij. De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2022 bedroeg € 2.026.276. Begroting AVU is onderdeel van de begroting van RMN. Bijdrage AVU is onderdeel van de bijdrage RMN.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 820.092
Eind: € 266.831
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 21.640.292
Eind: € 27.573.052
Financieel resultaat voor bestemming
€ 62.927; (voorlopige jaarrekening; o.b.v. voorlopige cijfers AVU, nog niet voorzien van accountantsverklaring en nog niet door het bestuur vastgesteld).
Risico's
De gemeenschappelijke regeling AVU kent - behoudens een reservering voor onderhoud voor de glas-, papier-, kunststof- en textielcontainers en de reserve resultaat activiteiten voormalige NV AVU t.b.v. huurders containers geen reserves en/of voorzieningen. Dit betekent dat eventuele tegenvallers direct worden verrekend met de deelnemende gemeenten. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen. Hierbij vormen huishoudelijk restafval en GFT de grootste risico’s.Ontwikkelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage aan de VRU in 2022 bedraagt € 3.797.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 23.237.000
Eind: € 23.252.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 62.708.000
Eind: € 62.605.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat 2022 is € 742.000 positief.
Risico's
1.Taakdifferentiatie tussen vrijwilligers en beroepskrachten.
De minister van Justitie en Veiligheid en het Veiligheidsberaad laten onderzoeken hoe de brandweervrijwilligers nadrukkelijk en fundamenteel zijn te onderscheiden van de beroepskrachten zodat wordt voldaan aan de normen uit Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie. Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg als gevolg van de taakdifferentiatie op basis van de genoemde denkrichtingen significant stijgen.
2). Overige (onvoorziene) exploitatierisico's.
De veiligheidsregio kan worden geconfronteerd met onvoorziene kosten binnen het begrotingsjaar als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen.Ontwikkelingen
1. Hervorming OMS
2. Regionale uitwerking landelijke beoordelingsprotocol automatische meldingen
3. Heroriëntatie AB-werkplaatsen, heeft geleid tot de realisatie van een nieuwe ademluchtwerkplaats in Houten
4. Voorbereidingen overdracht beheer meldkamer
5. (Voorbereiding op) Omgevingswet, waar de Wet Kwaliteitsborging bouwen een onderdeel van is
6. Versterking GHOR
7. Vaststelling regionaal risicoprofiel
8. Coördinatie opvang vluchtelingen Oekraïne/ asielzoekers/statushouders
9. Doorontwikkeling crisisbeheersing
10. Implementatie nieuwe organisatie brandweerrepressie
11. Operationeel uniform in gebruik als eerste VeiligheidsregioBelastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2022 bedraagt € 994.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.539.406
Eind: € 2.782.220
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.297.271
Eind: € 3.102.508
Financieel resultaat voor bestemming
€ 1.405.949.
Risico's
• Het jaar 2022 stond in het teken van consolideren, verdergaande efficiency mogelijkheden op de middellange termijn en kennisontwikkeling. Naast de reguliere taakuitvoering waren de activiteiten gericht op de transitie van het ICT-landschap en het optimaliseren van werkprocessen. In 2022 is een start gemaakt met strategische personeelsplanning.
• Eind 2022 was de organisatie druk bezig om de conversie en de inrichting van het belastingsysteem en van de waarderingsapplicatie af te ronden.
• Over het jaar 2022 heeft de accountant een goedkeurende controleverklaring afgegeven voor de getrouwheid en een afkeurende controleverklaring inzake de rechtmatigheid vanwege het niet Europees aanbesteden van drie leveranciers. Voor het jaar 2023 geldt dat een aantal opdrachten reeds EU-aanbesteed zijn, waardoor de nu geconstateerde onrechtmatigheden in 2023 niet zullen terugkeren.
Het oordeel heeft geen effect op de jaarrekening van de deelnemers zelf.
• Op dit moment is de beoordeling van BghU door de Waarderingskamer een ‘Voldoende’. Om deze beoordeling te verhogen naar een ‘Goed’ is een ontwikkelplan opgesteld en is budget beschikbaar gesteld.Ontwikkelingen
• Het jaar 2022 stond in het teken van consolideren, verdergaande efficiency mogelijkheden op de middellange termijn en kennisontwikkeling. Naast de reguliere taakuitvoering waren de activiteiten gericht op de transitie van het ICT-landschap en het optimaliseren van werkprocessen. In 2022 is een start gemaakt met strategische personeelsplanning.
• Eind 2022 was de organisatie druk bezig om de conversie en de inrichting van het belastingsysteem en van de waarderingsapplicatie af te ronden.
• Over 2021 heeft de accountant een verklaring met een beperking afgegeven omdat de BghU niet voldeed aan de aanbestedingsregelgeving. In 2022 hebben is hier lering uit getrokken en deze wet- en regelgeving waar nodig toegepast.
• Op dit moment is de beoordeling van BghU door de Waarderingskamer een ‘Voldoende’. Om deze beoordeling te verhogen naar een ‘Goed’ is een ontwikkelplan opgesteld en is budget beschikbaar gesteld.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Openbaar belang
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Financieel belang
Omvang DVO 2021 € 1.371.556,57 (excl. BTW). Voor Buurtsportcoaches is in 2021 € 615.090,00 subsidie verleend ten behoeve van het uitvoeringsprogramma van de Buurtsportcoaches.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 10.701.557
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.630.950
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren is door de coronacrisis ingehaald. Ook in 2022 had dit gevolgen, zij het beperkt door de beschikbare steunmaatregelen. Deze bestond ook in 2022 uit de Rijkssubsidie SPUK-IJZ. De stijging van de energieprijzen is een ontwikkeling met grote gevolgen en risico’s voor Merwestein.
Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met een initiatief rond de revitalisatie van de sporthal sport- en evenementencomplex Merwestein.
GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Openbaar belang
De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage 2022 voor Nieuwegein is € 2.690.771,10 (inclusief € 261.385 eenmalige vergoeding GGiD).
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 4.112.693
Eind: € 4.330.577
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 49.257.955
Eind: € 29.287.735
Financieel resultaat voor bestemming
€ 648.000
Risico's
Onderdeel van het weerstandsvermogen in de begroting GGDrU 2023 is GGiD, een nieuw digitaal dossier. Vanwege de vertraging in de oplevering van GGiD was er bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2023 onzekerheid over het moment waarop de geplande intensiveringen en besparingen gerealiseerd kunnen gaan worden. Hiervan wordt werd aangegeven dat dit risico mogelijk beheerst kaon worden door aanvullende ombuigingen. Het AB heeft op 7
december 2022 ingestemd met het geactualiseerde ombuigingenplan.
Om het ontstane tekort op te vangen heeft GGDrU zichzelf tot doel gesteld om naar vermogen zelf bij te dragen aan de oplossing en heeft het ombuigingenplan geactualiseerd. Daarmee zijn de tekorten die zijn ontstaan in het oorspronkelijke ombuigingenplan door
het niet meer kunnen realiseren van de GGiD-ombuigingen alsnog binnen het bestaande financiële kader afgedekt in de meerjarenbegroting (2023 tot en met 2026). Aangezien GGDrU al jaren scherp aan de wind vaart beseffen zij dat dit een forse
uitdaging is. GGDrU ziet het geactualiseerde ombuigingenplan als haalbaar en realistisch maar er is een risico dat door onvoorziene
omstandigheden het nieuwe (geactualiseerde) plan niet haalbaar blijkt. De beoogde efficiencyslag met behulp van GGiD zal waarschijnlijk niet volledig worden bereikt en de bijdrage aan onze maatschappelijke doelen wordt verlaagd. Daarnaast was de verwachting bij de ontwerpbegroting dat de weerstandratio uitkomt rond 1. Dit betekent dat er nagenoeg geen ruimte meer is om tegenvallers op te vangen. Daarom is als zienswijze bij de begroting 2023 meegegeven dat de raad graag vooraf en tijdig betrokken wil worden bij de inhoudelijke ontwikkeling van de GGDrU en de oplossingsrichtingen ten aanzien van het weerstandsvermogen en de reservepositie van de GGDrU.Ontwikkelingen
De GGDrU geeft uitvoering aan nieuwe wettelijke ontwikkelingen, zoals uitbreiding Rijksvaccinatieprogramma en Prenataal Huisbezoek Jeugdgezondheidszorg (PHB-JGZ). Het nieuwe bestuur zal in 2023 de bestuursagenda 2023 - 2027 vaststellen, waarin de ontwikkelingen van de GGDrU voor de komende jaren zullen worden aangeven.
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Openbaar belang
WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van inwoners met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De totale kosten 2023 bedragen € 29.247.651, inclusief BTW.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.754.000
Eind: € 6.896.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0
Risico's
1. Nullijn en daling werkloosheid drukken de kosten.
• Vanaf 2020 hanteert WIL, de financiële nullijn tenzij er sprake is van onoverkomelijke kosten. In de afgelopen jaren is om concrete en urgente redenen van de nullijn afgeweken, bv. in verband met extra kosten voor o.a. Matchingsteam, Handhaving, Innovatieagenda, cao-kosten en ICT. Ook voor 2023 geldt dat WIL zoveel mogelijk de nullijn zal aanhouden.
• Het aantal bijstandshuishoudens is gestaag afgenomen in 2022, maar waarschijnlijk over een tijdje stabiliseren dan wel stijgen door de instroom van inwoners met een beperking of complexe problematiek, die minder snel uitstromen. Door WIL en het Lokale Werkteam wordt hard gewerkt om deze groep middels passend werk te laten uitstromen.
• Deze ontwikkelingen vertalen zich helaas niet in de financiële cijfers: hoewel het aantal klanten afneemt, heeft Nieuwegein over het jaar 2022 een groot tekort op het uitkeringsbudget (de BUIG).
2. Landelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de bedrijfsvoering kunnen leiden tot hogere kosten:
• Inflatie en met name de energiearmoede leiden tot hogere uitgaven (en dus een daling van de koopkracht); dit vergroot de kans op financiële problemen bij inwoners en hiermee een beroep op bijzondere regelingen en de schuldhulpverlening.
• Het rijk en de gemeenteraad kunnen besluiten om eventuele nieuwe regelingen ter reparatie van de koopkracht te laten uitvoeren door de sociale dienst/WIL. Of om bestaande regelingen aan te passen, denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de inkomensgrens voor bijzondere regelingen. Dit kan extra druk leggen op de organisatie en de financiën van WIL, zeker als de krappe arbeidsmarkt aanhoudt.
• WIL wijst verder in haar begroting 2023 (p. 27) het ziekteverzuim aan als een risico, aangezien deze niet voldoende snel daalt. Dit leidt tot extra inhuur en dus zwaardere lasten.Ontwikkelingen
Zowel Nederland als Europa maken diverse crises door. Het is onduidelijk hoe lang deze crises zullen aanhouden en wat de gevolgen op korte en middellange termijn zullen zijn voor de economie en de maatschappij.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Openbaar belang
Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
€ 303.019, inclusief Covid Vergoeding
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 3.544.856
Eind: € 4.104.622
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 7.658.985
Eind: € 8.103.496
Financieel resultaat voor bestemming
€ 662.771
Risico's
1. Met ingang van 31 december 2022 is uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden-Nederland (RMN) geliquideerd. Staatsbosbeheer voert sinds 1 januari 2023 de recreatietaken uit (beheer, onderhoud, vergunningverlening toezicht en handhaving, exploitatie en de bijbehorende bedrijfsvoering).
2. Met de transitie is een incidenteel bedrag gemoeid van € 1,1 miljoen. Dit bedrag is ten laste gebracht van boekjaar 2022.
3. Staatsbosbeheer werkt in de jaren 2023 en 2024 met een taakstellend budget (op basis van het jaar 2022 plus indexering).
4. Weerstandsvermogen: het bestuur heeft bij de 2e begrotingswijziging 2022 besloten dat het weerstandsvermogen uiterlijk 2026 weer op peil is (1,0).
5. Hogere deelnemersbijdrage: ondanks het taakstellende budget in 2023 en 2024, is de kans op een extra deelnemersbijdrage mogelijk als gevolg van:
- stijging van kosten van materialen voor het uitvoeren van beheer en onderhoudswerkzaamheden.
- inflatie: stijging van kosten van materialen voor het uitvoeren van beheer en onderhoudswerkzaamheden door loon- en prijsstijgingen.
- kosten sociaal plan: deze kosten zijn voor een periode van zes jaar vanuit het liquidatiebudget RMN afgedekt, daarna is de hoogte van de kosten nog onzeker.Ontwikkelingen
WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Openbaar belang
Het bieden van een passende beschutte werkplek aan Wsw-medewerkers en andere inwoners van de gemeente Nieuwegein die vanwege een arbeidsbeperking of andere redenen op beschutte werkplekken zijn aangewezen. WerkwIJSS vormt zo het vangnet voor mensen die op geen enkele manier bij een werkgever kunnen worden geplaatst.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
WerkwIJS bedrag Beschut € 235.546, bedrag Kansis € 10.269
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 151.451
Eind: € 164.861
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 342.901
Eind: € 225.750
Financieel resultaat voor bestemming
€ 13.410
Risico's
De kosten voor WerkwIJSS stijgen voor 2023, met name door verwachte stijging energieprijzen en hogere loonkosten. Door de huidige opzet van WerkwIJSS zijn er vaste kosten voor o.a. locatie, faciliteiten en personeel.
Ontwikkelingen
Per 2026 heeft het gebied waar WerkwIJSS staat een woonbestemming. Vanaf 2025 wordt er gestart met woningbouw en moet WerkwIJSS weg van de bestaande locatie. In dit kader is aangegeven dat dit een kans is om WerkwIJSS flexibeler en wendbaar in te richten wat kansen biedt om de financiën beheersbaar te houden.
Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Openbaar belang
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Financieel belang
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2023 bedraagt € 1.050.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.983.022
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie bestaat het risico dat de indirecte kosten per lid stijgen. Het risico hierop wordt binnen de huidige omstandigheden als zeer klein geschat. Toetreding van nieuwe leden ligt meer in de lijn der verwachting. In dat geval dalen de indirecte kosten. Een beheersmaatregel is niet van toepassing. De beheersmaatregelen voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
Coöperatie ServiceHuis Parkeer- en Verblijfsrechten UA
Coöperatie ServiceHuis Parkeer- en Verblijfsrechten UA
Vestigingsplaats
Lathum
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het centraal vastleggen, muteren en ontsluiten van parkeerregelingen en parkeerrechten via het Nationaal Parkeer Register (NPR).
Openbaar belang
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Het SHPV heeft een bestuur dat bestaat uit 5 leden. Een directeur verzorgt de dagelijkse leiding en wordt ondersteund door 4 vaste medewerkers.
Financieel belang
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2023 bedraagt € 3.500
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 0
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Financieel resultaat voor bestemming
Het verwachte resultaat bedraagt € 0,-
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico. De dienstverlening is geënt op data-transacties. In geval van een verstoring van deze transacties dienen parkeerders op alternatieve wijze (via een ticketautomaat op straat) een geldig parkeerrecht activeren.
Ontwikkelingen