(Bedragen in x € 1.000) | |
---|---|
Jaarrekening resultaat | Totaal |
Saldo begroting na tweede technische wijziging | 800 |
Ontwikkeling na tweede technische wijziging | 8.242 |
Saldo conform staat van baten en lasten | 9.042 |
Voorgestelde resultaatbestemming | -351 |
Saldo na resultaat bestemming | 8.691 |
Voorgestelde budgetoverheveling | -5.378 |
Saldo na resultaat bestemming en na budget overheveling | 3.313 |
Saldo conform staat van baten en lasten
Zoals uit bovenstaande tabel blijkt sluit de gemeente het jaar af met een positief saldo van
€ 9.042.000 op de staat van baten en lasten. De grootste afwijkingen betreffen de algemene dekkingsmiddelen ten bedrage van € 6.704.000, het programma Versterking eigen kracht, ondersteuning en bescherming voor € 2.394.000 en Bestuur en dienstverlening voor € 1.225.000. Deze afwijkingen worden onderstaand verder verklaard.
Algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen laten een voordelige ontwikkeling zien als gevolg van de decembercirculaire, waarin de algemene uitkering € 4.002.000 hoger is vastgesteld, onder meer vanwege vergoeding van de energietoeslag en compensatie van corona-effecten in 2021. Daarnaast is in 2022 een bedrag van € 1.665.000 ontvangen voor de effecten van de hogere inflatie, dat niet is verdeeld over de programma's. Ook valt er door een aantal administratieve correcties eenmalig een bedrag van € 790.000 vrij.
Versterking eigen kracht, ondersteuning en bescherming
Per saldo laat dit programma een positief resultaat zien van € 2.394.000. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat de bijdrage van het Rijk voor de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne hoger was dan de daadwerkelijke exploitatiekosten (onder meer uitkeringen Leefgeld, huisvestingskosten en de verbouwkosten voor het geschikt maken van de huisvesting) die de gemeente hiervoor heeft gemaakt. Per saldo is er € 1.790.000 overgebleven. Voorgesteld wordt voor dit bedrag een bestemmingsreserve te vormen, zodat we deze middelen in de komende jaren kunnen inzetten voor verdere opvang van vluchtelingen. Het Rijk kan een beroep op ons doen om hier uitvoering aan te geven.
Door een gunstige ontwikkeling op de arbeidsmarkt zijn meer inwoners aan het werk kunnen gaan zonder dat daarvoor aparte trajecten hoeven te worden ingezet (€ 467.000). Voorheen was dat anders. Daarnaast is er een grote groep inwoners die meer behoefte heeft aan maatwerk en aan andere trajecten dan de "standaardtrajecten". Voor 2023 verleggen we de inkoop naar nieuwe trajecten en maken we nadere afspraken met de aanbieders.
De uitgaven voor Jeugdvoorzieningen laat een toename zien van € 1.579.000. Voor het jaar 2022 kan geconstateerd worden dat de meer uitgaven aan zorgkosten zich voornamelijk voordoen bij de verblijfsproducten. Alle vormen van verblijf, met uitzondering van logeren, laten een stijging zien. In totaal nemen de kosten voor de verblijfsproducten met circa € 1.431.000 toe. De forse kostenstijging bij de verblijfsproducten wordt voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door de wijziging van het woonplaatsbeginsel dat per 1 januari 2022 is doorgevoerd.
Verder zijn er op diverse onderdelen incidentele voordelen en nadelen ontstaan voor een totaal bedrag van € 1.716.000 voordeel. Voor verdere toelichting verwijzen wij u naar het programma Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming.
Bestuur en dienstverlening
De lagere lasten zijn voor het grootste gedeelte gerealiseerd door de actuariële waardebepaling van de pensioenverplichtingen van gepensioneerde en niet gepensioneerde wethouders. Hierdoor valt een bedrag van € 843.000 vrij ten gunste van de jaarrekening.
Saldo na resultaatbestemming en na budgetoverheveling
Wij stellen voor per saldo een bedrag van € 351.000 te storten in de reserves en een bedrag van € 5.378.000 aan budgetten over te hevelen naar 2023. Het resterende bedrag van € 3.313.000 zal worden toegevoegd aan de algemene reserve.
De toelichting op de resultaatbestemmingen en de budgetoverhevelingen is in de volgende paragrafen opgenomen.