Inleiding
Om een goed beeld te hebben van de meerjarige onderhoudslasten, is het van belang om per beheerdomein te beschikken over een beheerplan. Er zijn beheerplannen voor onder meer Wegen, Civiele bouwwerken, Groen, Spelen en Weg- en straatmeubilair en Maatschappelijk Vastgoed.
In 2018 zijn bij de nota kapitaalgoederen 2019 – 2023 (2018-183) de beheerplannen voor de beheerdomeinen vastgesteld.
We zijn in 2022 gestart met het herschrijven van de nieuwe beheerplannen voor de periode 2024-2027. Deze worden samen met de nota Kapitaalgoederen in 2023 aangeboden aan de Raad.
Zoals bij de toelichting op de 2de W-vraag (‘Wat hebben we bereikt?’) al aangegeven is de lijst met projecten en acties voor 2022/2023 ambitieus en omvangrijk. Daarom is niet alles opgestart en/of hebben we niet alle voorgenomen activiteiten kunnen afronden en moesten er ook in tijd (door)geschoven worden. De projecten hebben te maken met uitstel vanwege beperkte inzet personeel intern, krapte in de markt en/of leveringsproblemen van materialen.
Eventuele niet uitgevoerde werkzaamheden worden meegenomen in het nieuwe beheerplan 2024-2027.
Kwaliteitsniveau/-ambitie
Voor Beheer Openbare Ruimte is het beeldkwaliteitsniveau door de raad bepaald op niveau B. Voor de binnenstad geldt niveau A. Er zijn vier beeldkwaliteitsniveaus: respectievelijk A+/A, B, C en D. Beeldkwaliteit A+ is het hoogste beeldkwaliteitsniveau, waarna het beeldkwaliteitsniveau afloopt tot niveau D. Voor elk beheerdomein worden deze normen gedefinieerd. Voor zwerfvuil geldt bijvoorbeeld dat op niveau B een bepaalde hoeveelheid zwerfafval op een aantal vierkante meters aanwezig mag zijn. Hetzelfde geldt voor onkruid, etc. Deze hoeveelheid verschilt per niveau.
Bij onderhoud is integrale afstemming van vakdisciplines het uitgangspunt. Waar mogelijk maken we werk met werk.
In de synergie van werkzaamheden van Openbaar- en andere domeinen, zoeken we naar kostenbesparingen. Bij werkzaamheden in de openbare ruimte is de algemene doelstelling: We realiseren samen met inwoners en partners een toekomstbestendige openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. De openbare ruimte is toegankelijk en aantrekkelijk voor huidige en toekomstige generaties - jong en oud - als omgeving om in te wonen, recreëren en werken. We behouden en versterken de kwaliteit van de openbare ruimte en stellen de gebruiker en of functie centraal.
Overzicht beleidskader
Kapitaalgoederen | Beheerplan + looptijd | Kwaliteitsniveau/ |
---|---|---|
Wegen | Beheerplan wegen 2020– 2023 | Conform beheerplan. Gemiddeld beeldniveau B (CROW norm) |
Civiele bouwwerken | Beheerplan Civiele bouwwerken 2020– 2023 | Conform beheerplan. Gemiddeld beeldniveau B (CROW norm) |
Bebording en bebakening | Beheerplan Weg- en straatmeubilair 2020 - 2023 | Conform beheerplan. Gemiddeld beeldkwaliteit B (CROW norm) |
Water (baggeren en beschoeiingen) | Beheerplan baggeren 2020-2023, beheerplan beschoeiingen 2020-2023. | Conform beheer- en onderhoudsplannen. |
Riolering | Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | Wet milieubeheer en Waterwet |
Speelvoorzieningen | Beheerplan Speelvoorzieningen 2020-2023 | Aantrekkelijke en uitdagende speelvoorzieningen |
Groen en bomen | Beheerplan Groen 2020 - 2023 | Conform beheerplan. Gemiddeld beeldniveau B-niveau (IBOR en CROW) |
(Bedragen x € 1.000) | |||||||
Uitputting onderhoudsvoorzieningen | Boekwaarde 31-12-2021 | Geraamde storting 2022 | Geraamde onttrekking 2022 | Realisatie storting 2022 | Realisatie onttrekking 2022 | Verschil 2022 | Boekwaarde 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bruggen, tunnels en viaducten | 1.638 | 490 | 392 | 490 | 186 | 206 | 1.942 |
Wegen en mobiliteit | 2.297 | 618 | 1.041 | 618 | 872 | 169 | 2.043 |
Sportaccommodaties | 326 | 217 | 231 | 217 | 201 | 30 | 342 |
Overige accommodaties | 1.578 | 374 | 374 | 374 | 332 | 42 | 1.620 |
Sportvelden | 316 | 52 | 13 | 52 | 62 | -49 | 306 |
Stadshuis | 716 | 151 | 49 | 151 | 131 | -82 | 736 |
Theater | 489 | 343 | 98 | 343 | 352 | -254 | 480 |
Parkeren | 38 | -301 | 0 | -301 | 26 | -275 | 313 |
Schoolgebouwen en buurtpleinen | 458 | 210 | 305 | 210 | 99 | 206 | 569 |
Duurzaamheid | 148 | 60 | 0 | 60 | 2 | -2 | 206 |
8.004 | 2.215 | 2.503 | 2.215 | 2.263 | -9 | 8.557 |
Toelichting per soort kapitaalgoed
Wegen
De afgelopen periode is gebruik gemaakt van het meerjarenonderhouds- en vervangingsplan van 2020 -2023. Hierdoor zijn werkzaamheden zoals de Plettenburgerbaan en de Galecopperlaan uitgevoerd. Binnen buurtgerichtonderhoud zijn verschillende wijken opgepakt en hersteld (Elandweide, Braamgaarde, Bosruiter, Oud Vreeswijk, de Punt, Martinusgaarde, Wijnruitgaarde en Orpheuslaan). Naast deze onderhoudswerkzaamheden voor elementen zijn er ook andere projecten uitgevoerd die door ernstige schades als onveilig zijn beoordeeld. De rotonde Lekdijk en een gedeelte Zandveldseweg is opnieuw geasfalteerd en de fietspaden van de Symfonielaan zijn opnieuw aangelegd / geasfalteerd. Diverse grote asfaltschades zijn aangepakt door groot onderhoud uit te voeren op met name de Batauweg, Sluyterslaan en de Richterslaan.
De onderhoudsvoorziening Wegen is ingesteld voor het gelijkmatig verdelen van de onderhoudskosten over de verschillende boekjaren. De besteding is in 2022 minder geweest dan geprognosticeerd, enerzijds door uitstel van projecten i.v.m. natuurbeschermingswet en optimale afstemming tussen projecten, anderzijds door gebrek aan personele capaciteit om de projecten voor te bereiden/te begeleiden. Het saldo van de voorziening groot onderhoud wegen ultimo 2023 is € 2.043.000. De staat van onderhoud is nog steeds dat het budget van de voorziening en de aangevraagde kredietjaarschijven benodigd zijn om het achterstallige onderhoud in te lopen.
Civiele bouwwerken
In het beheerplan Civiele Bouwwerken wordt het onderhoud aan de civiele bouwwerken voor de komende periode in beeld gebracht. Op basis van inspecties worden de uit te voeren werken bepaald en ingepland.
De vervanging van installaties voor de op afstand bedienbare bruggen is opgestart in 2022. Ook bij Civiele bouwwerken wordt het begrote investeringsniveau niet gehaald en zijn de doorlooptijden langer vanwege capaciteitstekort (zowel intern als extern) en langere levertijden van materialen.
De onderhoudsvoorziening voor Civiele bouwwerken is ingesteld voor het gelijkmatig verdelen van de onderhoudskosten over de verschillende boekjaren.
De stand van de voorziening (eind 2022: € 1.942.000) sluit nog afdoende aan bij de uitvoering en ontwikkeling van de beheerplannen. De voorbereiding/uitvoering tot oplevering van groot onderhoudsprojecten loopt regelmatig over meerdere jaren. Van voorbereiding tot financieel afsluiten van een project kan zo maar sprake zijn van een doorlooptijd van 2-3 jaar. De achterstanden die zijn ontstaan (door bezettingstekort) worden langzamerhand ingelopen.
De brug in de Overeindseweg over het inundatiekanaal is in 2022 gerenoveerd.
Bebording en bebakening
De vervanging van de VRI’s die in 2021 waren uitgesteld, zijn in 2022 vervangen.
Op basis van de meldingen en onze eigen schouw hebben we diverse bebording vervangen waardoor het areaal op minimaal B-niveau zit.
Water (baggeren en beschoeiingen)
We hebben het baggerprogramma voor 2022 grotendeels niet kunnen uitvoeren omdat er onvoldoende technisch personeel beschikbaar was en er aanvullende onderzoeken benodigd waren. Deze werkzaamheden (inclusief het bijbehorende budget) schuiven door naar 2023.
In 2022 hebben we middelen ingezet voor het vervangen van beschoeiingen. Vanwege beëindiging van het toenmalige contract hebben we een nieuwe aanbesteding gehouden om in 2023 onder een nieuw contract de vervangingen voort te zetten. Hierdoor hebben we niet het vervangingsniveau behaald, zoals in het beheerplan was voorzien.
Riolering
Er zijn diverse reparaties met verschillende technieken aan het hoofdriool en de kolk- en huisaansluitleidingen uitgevoerd op basis van inspecties en calamiteiten.
Er zijn verbeteringen doorgevoerd in de waterhuishouding van Park Oudegein door het aanpassen- en vervangen van stuwen.
Daarnaast zijn er diverse installaties gerenoveerd waaronder de installaties die zorgen voor de afvoer van hemelwater en grondwater in Hoogzandveld Oost en West, Mendes da Costalaan en de Wierselaan.
Speelvoorzieningen
Conform het beheerplan Spelen zijn in 2022 diverse onderhouds-/vervangingswerkzaamheden aan speeltoestellen (en –ondergronden) uitgevoerd. Vanuit de aanpak integraal werken/werk met werk is en wordt er veel tijd besteed aan advisering, ondersteuning en uitvoering van initiatieven, ontwikkelingen en projecten binnen de gemeente (denk aan inzet voor Betere Buurten, Rijnhuizen, omgevingswet/-programma, etc.). Dit heeft een grote belasting op de interne capaciteit en beperkt de inzet voor reguliere werkzaamheden en de eigen onderhoudsplanning. Vanuit de integrale aanpak zijn er speelbuurten en speelplekken aangepakt die voor 2022 geen onderdeel waren van ons beheer- en investeringsplan. De onderhoudsplanning voor spelen is opgesteld en geprioriteerd op basis het vastgestelde kwaliteitsniveau, de veiligheid en ouderdom. Door een andere prioritering heeft dit impact op deze planning en is hier achterstand ontstaan. Deze impact, zal binnen de context van de Speelvisie Nieuwegein 2019-2019, verwerkt worden in het nieuwe beheerplan 2024-2027.
Om de veiligheid en kwaliteitsniveau te borgen en bewoners tevreden te houden, zijn er in bepaalde situaties tijdelijke/ad hoc onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Groen en Bomen
Conform het beheerplan Groen hebben we in 2022 middelen ingezet voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen. Ook zijn er weer complete plantvakken opnieuw ingericht vanuit het meerjaren investeringsprogramma.
Maatschappelijk Vastgoed
Vanuit het Beheerplan Maatschappelijk Vastgoed is in 2022 het planmatig onderhoud uitgevoerd. Daarbij wordt uitgegaan van de Meerjaren Onderhoudsplannen (MJOP), die integraal deel uitmaken van het Beheerplan. De dekking van het geplande onderhoud vindt plaats vanuit de onderhoudsvoorzieningen. De jaarlijkse dotaties zijn het gemiddelde bedrag per jaar van de totale onderhoudskosten over 10 jaar van elk gebouw. Voor elk gebouw is een MJOP opgesteld.
In algemene zin geldt dat elk jaar wordt nagegaan of het geplande onderhoud vanuit technisch oogpunt al wel noodzakelijk is. Als dat nog niet het geval is, wordt het onderhoud in het MJOP een of meerdere jaren doorgeschoven. Als het onderhoud wel noodzakelijk blijkt dan wordt het opgenomen in het Onderhoudsplan voor het betreffende jaar. Dit leidt tot fluctuaties in bestedingen.
Voor het Theater is in 2022 een extra dotatie gedaan voor het onderhoud aan de gevel. Deze werkzaamheden zijn eind 2022 gestart, met een uitloop naar januari 2023. De kosten daarvan zijn ten laste van de voorziening gebracht.
In lijn met eerdere jaren is met name bij de onderwijshuisvesting minder onderhoud uitgevoerd dan gepland en geraamd. De voornaamste reden is om in het kader van de strategische verkenning naar onderwijshuisvesting in Nieuwegein nu nog geen investeringen te doen die niet strikt noodzakelijk zijn.
Kapitaalgoederen | Beleidskader + looptijd | Kwaliteitsniveau/ |
---|---|---|
Stadshuis en Theater | Beheerplan Maatschappelijk Vastgoed 2018-2023 | NEN 2767, conditieniveau 2 (kwaliteit is goed of beter) |
Overige gebouwen | Gemeentewerf, Brede School De Lotus en Brandweerpost Zuid: | NEN 2767, conditieniveau 2 (kwaliteit is goed of beter) |
Alle overige gebouwen*: Beheerplan Maatschappelijk Vastgoed 2018-2023 | NEN 2767, conditieniveau 3 (kwaliteit is redelijk of beter) |
* Bij gebouwen met een verwachte levensduur van 5 jaar of minder kan het conditieniveau op onderdelen lager uitvallen. Veiligheidsinstallaties voldoen echter altijd aan de daaraan gestelde eisen.