Leefomgeving en veiligheid

Thema Leefbaarheid, wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1

ALGEMEEN
We gaan verder met het optimaliseren van de projectenkaart, die ook nu weer digitaal beschikbaar voor inwoners en ondernemers wordt gemaakt.

ALGEMEEN: Door het verleggen van de prioriteiten is er geen optimalisatieslag op de projectkaart gemaakt. Verder merken we op dat we het afgelopen  jaar veel vacatures niet hebben kunnen invullen. Dat geldt voor zowel de technische als de adviserende vacatures. Ook in de markt bij bureaus is de spoeling dun en zijn de uurtarieven soms niet in verhouding met wat mensen kunnen leveren. Daardoor konden projecten niet worden op gepakt. Daarnaast hebben we door de komst van de asielboot en het plaatsen van tijdelijke units bij het schippersinternaat in de projecten moeten prioriteren omdat deze projecten absolute voorrang hadden.

2

ASSETMANAGEMENT
Opstellen nieuwe beheerplannen op basis van de assetmanagement principes uit het strategisch assetmanagement plan.

3

Uitwerking assetmanagement rollen en implementeren van de rolverdeling in de organisatie.

Het strategische assetmanagement plan, waar de assetmanagement rollen in worden beschreven loopt gelijk op met het opstellen van de beheerplannen. Deze wordt in 2023 aangeboden aan de Raad.

4

Afweging integrale beheersystemen en keuze voor een systeem.

Door het verleggen van de prioriteiten hebben we het proces om te komen tot aanschaf van een nieuw beheerstysteem stilgelegd en de focus gelegd bij het opstellen van nieuwe beheerplannen.

5

Uitvoering pilot om ervaring op te doen met de implementatie van de assetmanagement principes.

We zijn er niet geslaagd om een pilot te organiseren omdat we de focus hebben gelegd op welke wijze/en op welk niveau we assetmanagement willen toepassen.

6

AFVAL
We gaan:
a.   Afvalscheiding verder faciliteren en stimuleren door bovengrondse restafval cocons te vervangen door ondergrondse containers;

b.   Aparte inzameling van GFT bij de hoogbouw invoeren.

7

We gaan door om bijplaatsing van (grof)afval tegen te gaan en treffen de volgende maatregelen:
a.   Alle bijplaatsingen worden zo snel mogelijk weggehaald;

b.   We vervangen de containercocons;

c.    We zetten extra in op handhaving;

d.   We geven duidelijke voorlichting.

8

Ter verdere stimulans om afval te minderen en beter te scheiden, gaan we:
a.   Voorlichting door recyclingcoaches laten geven;

b.   Inzetten op moderne communicatiemiddelen gericht op specifieke doelgroepen

c.    Actief controles uitvoeren bij papier, glas en textielcontainers;

d.   Onderzoek naar een Recycle-station doen.

Het onderzoek wordt in samenwerking met de RMN uitgevoerd en is helaas vertraagd vanwege onderbezetting RMN.

9

RIOLERING EN WATERHUISHOUDING
Wij nemen deel aan het regionale samenwerkingsverband Water en Klimaat met als doel het delen van kennis en zo mogelijk kosten en om minder kwetsbaar te zijn in het bereiken van onze water en klimaat opgaven.

10

We benoemen maatregelen in een jaarprogramma Water 2022 om de kwaliteit, het functioneren en de beleving van stedelijk water te bevorderen.

11

We passen, zowel bij het reguliere onderhoudsprogramma als nieuwe projecten, klimaatadaptieve maatregelen toe (waar nodig en haalbaar).

12

RIOLERING EN WATERHUISHOUDING
We gaan delen van het hoofdriool voorzien van een nieuwe binnenkant ('relinen') om het oorspronkelijk functioneren te herstellen. Het betreft delen die liggen in de volgende straten:
a.   Zonnebloemstraat;

Deze activiteit is door o.a. door een tekort aan personeelscapaciteit en hogere kosten dan verwacht niet in 2022 uitgevoerd en doorgeschoven naar 2023.
Bovendien zijn er (mogelijk) andere locaties waar ‘relinen’ nodig is en die opdrachten willen we dan uit kostenefficiëntie bundelen.

b.   Dotterbloemstraat.

Deze activiteit is door o.a. door een tekort aan personeelscapaciteit en hogere kosten dan verwacht niet in 2022 uitgevoerd en doorgeschoven naar 2023.
Bovendien zijn er (mogelijk) andere locaties waar ‘relinen’ nodig is en die opdrachten willen we dan uit kostenefficiëntie bundelen.

13

We renoveren een aantal drukrioolgemalen en 2 tunnelgemalen namelijk de:
a.   Veertunnel;

Een tweetal pompunits drukriolering is gewisseld. De renovatie van het tunnelgemaal Veertunnel is doorgeschoven naar 2023.

b.   Sporttunnel.

Een tweetal pompunits drukriolering is gewisseld. De renovatie van het tunnelgemaal Sporttunnel is doorgeschoven naar 2023.

c.   Duikeendtunnel en Nedereindsetunnel

De vervanging van de tunnelgemalen Duikeendtunnel en Nedereindsetunnel zijn voorbereid en gestart, deze werkzaamheden worden in 2023 afgerond.

14

We voeren baggerwerkzaamheden uit conform het baggerplan 2014-2028. Dit doen we gezamenlijk met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. Het betreft watergangen die liggen in de volgende wijken:
a.   Vreeswijk;

Aanvullende vooronderzoeken veroorzaakten vertraging voor alle projecten als genoemd bij dit punt. De baggerwerkzaamheden zijn voorbereid en deels aanbesteed. Begin 2023 wordt Park Oudegein gebaggerd. De planning voor de andere locaties is nog niet bekend. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2023 en 2024 plaats zullen vinden.

b.   Plettenburg;

(zie tekst bij punt a)

c.    Park Oudegein;

(zie tekst bij punt a)

d.   Het Klooster;

(zie tekst bij punt a)

e.   Laagraven;

(zie tekst bij punt a)

f.   Galecop.

(zie tekst bij punt a)

15

Wij besteden, via de media, aandacht aan het goed gebruik van de riolering. We gebruiken daarvoor onze gemeentelijke website, lokale media, buurtberichten, de gemeentelijke pagina in de Molenkruier en websites van buurtplatforms.

16

OPENBAAR GROEN
We stellen een natuurbeleidsplan op met hierin de visie over biodiversiteit, gebaseerd op de aanbevelingen van de Wet Natuurberscherming vanuit het rapport van Ecogroen.

Er is een Plan van Aanpak opgesteld. Toezegging aan de Raad is om het natuurbeleidsplan (NBP) eind Q2 2023 aan te leveren. Zij wordt hierover nader per brief geïnformeerd.

17

Op basis van dit natuurbeleidsplan wordt er een uitvoeringsplan gemaakt dat afgestemd wordt met de huidige beheerplannen en de integrale groenbestekken.

Dit kan pas na de vaststelling van het NBP worden gemaakt. Dan wordt ook de planning duidelijk.

18

We implementeren de aanbevelingen uit het rapport van Ecogroen, daar waar deze eenvoudig realiseerbaar zijn.

Dit kan pas na de vaststelling van het NBP worden gemaakt. Dan wordt ook de planning duidelijk.

19

Het bomenafwegingskader wordt aangepast.

Dit kon vanwege capaciteitsproblemen niet worden opgepakt. Wordt als onderwerp meegenomen in de Avond voor de Stad over het NBP.

20

We gaan volgens de principes van assetmanagement een nieuw beheerplan voor groen en beschoeiingen opstellen.

Het beheerplan groen en beschoeiingen wordt in september 2023 aangeboden.

21

De contractduur van drie groenbestekken loopt af en moeten opnieuw worden aanbesteed.

22

Twee andere integrale groenbestekken gaan we twee jaar verlengen als de aannemer goed functioneert. Als dat niet het geval is worden ook deze bestekken opnieuw aanbest

23

We gaan in het kader van het verfraaien van de entrees van Nieuwegein de middenberm van de Wijkerslootweg aanpakken. Deze ruwe berm gaan we door middel van een innovatieve aanlegwijze omvormen naar een vaste plantenstrook.

24

We voeren de aangenomen motie 265 voor het aanleggen van een Witte Anjer Perkje ter erkenning en waardering van onze veteranen uit.

25

SPELEN
We gaan verder met de speelbuurtenaanpak. We voeren deze uit in minstens vier geprioriteerde buurten, te weten in:
a.   Batau Zuid (2x);

b.   Doorslag;

c.    Hoog Zandveld.

26

Naast de speelbuurtenaanpak wordt waar nodig gewerkt aan onderhoud en vervanging van losse speel- en sportplekken. Dit geldt ook voor de jongerenplekken in:
a.    Batau Noord;

b.   Park Oudegein.

Er is hier een intensief participatietraject noodzakelijk en daarom is dit doorgeschoven naar 2023.

27

Er wordt in 2022 ingezet op één centrale goed ingerichte plek voor de jongeren in Park Oudegein bij de halfpipe en de voetbalkooi (speelbuurt 'PaOu1'). Daarbij zal gezocht worden naar synergie met andere projecten en opdrachten om de plek nog aantrekkelijker te kunnen maken.

Er is hier een intensief participatietraject noodzakelijk. Deze locatie valt mede binnen de locaties van potentiële locaties als evenemententerrein. Een integrale aanpak is hier noodzakelijk en daarom is dit doorgeschoven naar 2023.

28

Wij gaan samen met SportID werken aan de uitvoering van beweegroutes door Nieuwegein.

29

Er wordt een plan van aanpak opgesteld – o.b.v. de uitkomsten van de evaluatie van de in 2021 in Zuilenstein uitgevoerde pilot Groene Schoolpleinen – waarin kaders, budget, initiatiefnemers en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Mogelijk kan dit leiden tot een beleidswijziging, dat in dat geval ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

De pilot Zuilenstein loopt nog en is incl. uitvoering van maatregelen, die in 2023 plaatsvindt. Zodra die maatregelen zijn uitgevoerd wordt de pilot geëvalueerd. Direct daarná wordt het stadsbrede PvA Groene Schoolpleinen opgesteld. Dat gebeurt in het kader van het Omgevingsprogramma klimaatadaptatie.

30

ONDERHOUD WEGEN EN CIVIELE KUNSTWERKEN
Uitvoering groot-onderhoudsprogramma elementen 2022 (buurten worden in najaar 2021 nader bepaald).

31

In het kader van het meerjarige, buurtgerichte groot-onderhoud van de elementenverhardingen zijn in de volgende buurten werkzaamheden gepland in het kader van (afronding) van het groot onderhoudsprogramma elementen 2021, fase 2:
a.   Bosruiter;

b.   De Punt;

c.    Orpheuslaan;

d.   Martinusgaarde;

e.   Wijnruitgaarde;

f.   Oud Vreeswijk.

32

We gaan een meerjarenonderhouds- en vervangingsplan wegen voor de periode 2022-2024 als update van het meerjarenplan 2021-2023 op stellen.

33

We gaan volgende werkzaamheden voorbereiden/uitvoeren:
a.   groot-onderhoud Schansen-Noord;

Uitvoering loopt nog door in 2023.

b.   groot-onderhoud Schansen-Zuid;

Uitvoering loopt nog door in 2023.

c.   groot-onderhoud Kerkveld e.o.;

Is nog in voorbereiding bij project Betere Buurten.

d.   groot-onderhoud Industrieweg, Montageweg en Constructieweg;

Wegens tekort aan personele capaciteit uitgesteld.

a.   groot-onderhoud Buurmanstraat;

Wegens tekort aan personele capaciteit uitgesteld.

f.   reconstructie gedeelte Sluyterlaan;

Wegens tekort aan personele capaciteit uitgesteld.

g.   onderhoud fietspaden Parkhout;

Wegens tekort aan personele capaciteit uitgesteld.

h.   aanpassing kruising Zuidstedeweg – Koekoekslaan;

i.   aanpassingen Nedereindseweg.

Wegens tekort aan personele capaciteit uitgesteld.

34

In het kader van het meerjarig onderhoudsplan kunstwerken (ten behoeve waarvan de actuele staat van onderhoud, gebreken, sterkte en restlevensduur is geïnventariseerd) worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
a.   bij verschillende kunstwerken de leuningen conserveren;

Omdat dit een veel voorkomende werkzaamheid is, is een raamcontract opgesteld en aanbesteed.

b.   groot onderhoud uitvoeren aan de Menuetbrug en kade- en keermuren;

c.   de houten bruggen aan het Meikeverpad, Zonnegaarde en Moerbeigaarde en de steiger aan de Graspieper vervangen;

Omdat dit een veel voorkomende werkzaamheid is, is een raamcontract opgesteld.

d.   de Brug over het Inundatiekanaal renoveren.

35

Voor de beweegbare bruggen gaan we een nieuw onderhoudscontract opstellen tot 2025

36

We gaan de installatie van de op afstand bedienbare bruggen vervangen.

Deels in uitvoering. Vertraging door lange levertijden van installatiedelen.

37

We gaan betonreparatie uitvoeren aan Plettenburgsebrug.

Deels in uitvoering. Vertraging door lange levertijden van installatiedelen.

38

Wij gaan bij de kademuur in de Spuisluis, de Rijkhulpschutsluis en drie monumentale damsluisjes als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie nader onderzoek uitvoeren om de onderhoudsbehoefte te bepalen. Aan de hand hiervan gaan we een onderhoudsplan opstellen.

39

OPENBARE VERLICHTING
Als uitwerking van het beheerplan openbare verlichting worden in de volgende wijken de masten en armaturen vervangen door LEDverlichting:
a.   Hoog Zandveld;

Is doorgeschoven vanwege noodzakelijke prioritering aan de wijk Galecop.

b.   Huis de Geer.

Is doorgeschoven vanwege noodzakelijke prioritering aan de wijk Galecop.

40

We starten met het opstellen van een beleidsplan openbare verlichting.

Om budgettaire redenen uitgesteld naar 2023.

41

VERKEER EN VERVOER
In 2022 gaan we de VRI’s vervangen op de volgende locaties, waarbij het uitgangspunt is dat als het een toegevoegde waarde heeft VRI's worden vervangen door iVRI's:
a.   in City (1e kwartaal); deze maken deel uit van de ontwikkeling van het gebied;

b.   langs de trambaan in Doorslag (1e kwartaal);

c.   aan de Vreeswijksestraatweg/Binnenwal (3e kwartaal);

Door een langere voorbereidingstijd, bouwverkeer in het kader van City en langere levertijden van VRI-apparatuur is de uitvoering verschoven naar de zomervakantie (bouwvak) van 2023.

d.   aan de Wijkerslootweg/Batauweg (4e kwartaal);

De vervanging van deze VRI wordt verschoven naar 2024 omdat het efficiënter is om deel uit te gaan maken van een project waarin een inhaalslag in VRI-vervangingen gemaakt gaat worden (zie ook actie 42).

e.   t.h.v. de Blauwe Brug; deze wordt aangepast vanwege de realisatie van de doorfietsroute IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht.

De doorfietsroute wordt in 2023 gerealiseerd, incl. de aanpassing van deze VRI. Indien technisch en financieel haalbaar, wordt deze VRI meteen omgebouwd naar iVRI.

42

We zijn in gesprek met provincie Utrecht om met subsidie de VRI’s op de Zuidstedeweg en Plettenburgerbaan om te bouwen tot iVRI’s.

Er is inmiddels van het ministerie van I&W subsidie ontvangen om tot en met 2024 in totaal 13 VRI’s om te bouwen naar, dan wel te vervangen door iVRI’s. Dat wordt een project waarin een inhaalslag in VRI-vervangingen gemaakt gaat worden.
Daar vallen ook de meeste VRI’s op de Zuidstedeweg en Plettenburgerbaan onder.
Zie ook actie 41d.

43

We streven ernaar om het beheer en onderhoud van de verkeerslichten in 2022 naar een hoger niveau te brengen, waarbij o.a. meer op preventief onderhoud zal worden ingezet dan op reactief onderhoud. De kans op storingen wordt daarmee kleiner. We zoeken daarbij de samenwerking met andere gemeenten/overheden om indien mogelijk gezamenlijk aan te besteden.

Elke nieuwe VRI wordt vanaf 2024 een iVRI. Dat is het logische moment om het onderhoudscontract voor de betreffende VRI te vernieuwen en het onderhoud naar een hoger niveau te brengen. De Nieuwegeinse VRI’s worden zo stapsgewijs naar een hoger onderhoudsniveau getild.
Samenwerking met de regio wordt geleidelijk geïntensiveerd. Op de langere termijn kan dat leiden tot het tot het vaker gezamenlijk aanbesteden, en daarmee een mogelijk financieel voordeel.

44

We gaan het veilige schoolrouteproject weer opstarten. Dan wordt er weer extra aandacht besteed aan veilige loop- en fietsroutes. Als er vanuit de scholen animo voor is zal er een pilot met een of meer verkeersbrigades worden gehouden.

45

We voeren de projecten uit zoals deze in het Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 voor 2022 zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 14 oktober 2021.

Door onderbezetting en herprioritering is helaas niet alles opgestart en/of afgerond: een aantal projecten zijn daarmee doorgeschoven.

46

OPENBAAR VERVOER
In 2021 is de provincie Utrecht met de voorbereidingen gestart voor de aanbesteding van de openbaar vervoer concessies per december 2025. Vanwege Covid-19 is de startdatum van de nieuwe concessies 2 jaar uitgesteld. Om de Nieuwegeinse belangen goed te behartigen met focus op de middellange en lange termijn OV-maatregelen uit het Mobiliteitsprogramma 2030, zullen wij maximaal gebruik maken van de door de provincie geboden mogelijkheden om actief te participeren in het aanbestedingsproces.

47

De provincie gaat de wegbeheerders betrekken bij het opstellen van een afwegingskader voor de veiligheid van tramoverwegen. Aan de hand van dit afwegingskader kan scherper en meer gefundeerd beoordeeld worden of aanpassingen aan de overweg wenselijk zijn. Alle kruispunten waar geen overwegbomen geplaatst zijn worden tezamen met de gemeente aan het afwegingskader getoetst. Op basis van de geconstateerde afwijkingen wordt een programma opgesteld om optimalisaties te realiseren.

48

PARKEREN
Wij starten met de uitgifte van vrachtwagenparkeervergunningen ten behoeve van het parkeren van vrachtwagens van Nieuwegeinse vrachtwagenchauffeurs op het vrachtwagenparkeerterrein aan de Structuurbaan. Dit gebeurt op basis van de gewijzigde parkeerregulering 2022.

49

Wij starten, op basis van onze meerjaren onderhoudsplannen, met de voorbereiding/uitvoering van het periodiek onderhoud van de parkeergarages Stadshuis en Theater plus de fietsenstallingen De Fietspomp en de Snelbinder. Deze zijn inmiddels 10 jaar in gebruik. Het onderhoud betreft naast periodiek gebouwonderhoud ook het vervangen van diverse installaties/voorzieningen, zoals het complete parkeermanagementsysteem van de parkeergarages en de etagerekken in de fietsenstallingen. We starten voor deze parkeervoorzieningen met de voorbereiding. Bij de uitvoering stellen we in sommige gevallen werkzaamheden uit, daar waar dit vanwege (tijdelijke) sluiting of aanpalende werkzaamheden niet zinvol wordt geacht. Werkzaamheden aan de (brand)veiligheidsinstallaties stellen wij niet uit.

Deels gerealiseerd. Bepaalde onderdelen worden in 2023 vervangen, tegelijk met bijvoorbeeld het plaatsen van de zonnepanelen boven op de parkeergarage Theater.

50

Wij ronden de aanbesteding van de nieuwe parkeergarage naast het St. Antonius ziekenhuis af en starten met de bouw. Oplevering is voorzien in het eerste kwartaal van 2024.

De voorbereiding van de bouw vraagt meer tijd dan voorzien. De besluitvorming omtrent de bouw vindt plaats in de tweede helft van 2023. De oplevering is voorzien in de periode eind 2024 - begin 2025.  

51

Wij ronden de aanbesteding van een pv-installatie (zonnepanelen) bovenop de parkeergarage Theater af en starten met de realisatie.

De realisatie vindt plaats in het tweede kwartaal van 2023. De installatie wordt in september 2023 in gebruik genomen.

52

Hieraan gekoppeld werken wij verder aan de voorbereiding van maximaal 27 elektrische deelauto’s in de parkeergarage Theater. Dit deelauto-concept is gekoppeld aan de ontwikkeling van de Doorslagzone. Wij doen onderzoek naar de mogelijkheden om dit deelauto-concept beschikbaar te stellen voor een veel bredere doelgroep. Tevens wordt daarbij gekeken naar de inzetbaarheid van andere vormen van deelmobiliteit, waaronder deelfietsen.

De locaties van de parkeerplaatsen voor de elektrische deelauto's zijn gekozen en afgestemd met het project Citypromenade en de veiligheidsregio. Daarbij wordt ook ingezet op extra private en openbare laadvoorzieningen in de parkeergarages Theater en Stadshuis. Realisatie in 2023.

53

Wij ronden een onderzoek naar de bouw van een tweetal nieuwe fietsenstallingen (nabij het OV station en aan het Stadsplein) af en starten met de voorbereiding van de realisatie.

De ontwikkelingen waarbinnen de fietsenstallingen worden meegenomen zijn vertraagd. Om die reden is het onderzoek nog niet afgerond. Binnen het onderzoek is de scope gewijzigd naar de mogelijkheden voor tijdelijke fietsenstallingen, zodat o.a. tijdig aan de toenemend behoefte aan bewaakte stallingsvoorzieningen in City kan worden voldaan.

54

Tevens starten wij met de realisatie van het fietsrouteinformatiesysteem.

De plannen zijn gereed. De pilotlocatie (2 masten met verwijsborden) wordt in het eerste kwartaal van 2023 in gebruik genomen.

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 09:14:47 met de export van 07/27/2023 09:10:10