Programmaverantwoording

Bestuur en dienstverlening

Wat is onze ambitie?

Nieuwegein is een stad die transparant bestuurd wordt en waar inwoners worden ondersteund en maximaal de ruimte hebben om te participeren en initiatieven de ruimte krijgen. De basis hiervoor is een goede samenwerking met inwoners, ondernemers en instellingen.

We willen moderne laagdrempelige dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet en ondersteunen waar nodig. We willen een professionele, veerkrachtige en toekomstbestendige gemeentelijke organisatie.

Wat hebben we bereikt?

Hieronder vindt u het resultaat van het programma.

Toelichting
Dit programma kent 2 thema's: Bestuur en Dienstverlening. Bij het thema bestuur werkten we in 2022 aan de democratische legitimatie, transparantie van onze besluitvorming, participatie van en initiatieven uit de samenleving. De doelstelling rond samenwerking heeft in dit programma een plek.

Bestuur
In het thema bestuur was 2022  het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee een jaar van bestuurlijke wisseling en nieuwe politieke ambities voor de gemeente Nieuwegein. We hebben de opkomst voor de verkiezingen proberen positief te beïnvloeden door een actieve campagne te voeren via diverse kanalen om inwoners op te roepen en te verleiden te komen stemmen.
In 2022 was de NOS uitzending uit het stadshuis in Nieuwegein een mooie gelegenheid om onze gemeente landelijk over het voetlicht te brengen. Met de vernieuwde streaming van raadsvergaderingen is de toegankelijkheid van informatie over de gemeenteraad vergroot en het politieke proces nog transparanter geworden. Het werk van de raad is hierdoor tijd- en plaatsonafhankelijk te volgen.

De WOO (wet open overheid) is een feit. De implementatie van de WOO heeft een meerjarig karakter waarbij categorieën documenten in fases openbaar moeten worden gemaakt. In de organisatie is in 2022 gewerkt aan een meerjarig implementatieplan om de diverse actief openbaar te maken onderwerpen op een eenvoudige manier te ontsluiten voor onze inwoners en ondernemers. De Wob verzoeken (wet openbaarheid bestuur) zijn vervangen door WOO verzoeken.

Via participatie en door het ondersteunen van initiatieven uit onze stad willen we samen met  inwoners en partners oplossingen vinden voor actuele maatschappelijke vraagstukken. Vanuit de participatienota, waarin omschreven staat hoe we als gemeente vorm geven aan participatie, is er een participatie leidraad Omgevingswet ontwikkeld. Deze leidraad, lees werkdocument, geeft ambtenaren maar vooral ook initiatiefnemers handvatten hoe een participatietraject opgezet kan worden. Ook is er een aparte leidraad voor inwonersinitiatieven.

Ten aanzien van de (regionale) samenwerking vindt u informatie terug in de bijbehorende inhoudelijke programma's. In het bijzonder in het programma Wonen en economie waar we met de diverse ruimtelijke uitdagingen nauw aangehaakt zijn rond ontwikkelingen U10 en A12 zone en het programma VEKOB voor de sociale samenwerking. Net als in Nieuwegein is het Integraal Ruimtelijk Perspectief van de U10 (REP) ook door de andere gemeenteraden vastgesteld. In 2022 zijn vervolgafspraken met name gemaakt in UNed verband tussen Rijk en regio over mobiliteit en verstedelijking op het bestuurlijk overleg MIRT. De woondeal is in 2022 herijkt waarbij de verwachting is dat deze begin 2023 wordt ondertekend. In lekstroom-verband hebben wij afgelopen jaar veel inzet gepleegd, bijvoorbeeld om te komen tot een nieuwe inkoopstrategie Jeugd en Wmo begeleiding.

Dienstverlening
Het thema dienstverlening bevat de producten en diensten van onze afdeling stadswinkel, onze telefonische- en digitale bereikbaarheid. Maar ook bij andere belangrijke thema’s zoals Inclusie en de Omgevingswet speelt en pakt dienstverlening haar rol. Dit doen wij aan de hand van de uitgangspunten waar we ook onze communicatie uitingen aan toetsen: begrijpelijk, eenduidig en betrouwbaar. In 2022 was de NOS uitzending uit het stadshuis in Nieuwegein een mooie gelegenheid om onze gemeente landelijk over het voetlicht te brengen.

In de (digitale) toegankelijkheid van onze nieuwe website hebben we weer belangrijke vervolgstappen gezet. Dit hebben we samen met ervaringsdeskundigen gedaan zodat we met onze informatievoorziening aansluiten bij de behoefte van onze inwoners en ondernemers. De informatie op onze website kan naar wens van de gebruiker worden vertaald in verschillende talen, waaronder Engels. Om het vertalen nog eenvoudiger te maken voor de gebruikers zijn we gestart met het ontwerpen en (laten) plaatsen van een eenvoudige vertaal (translate) knop. Deze knop wordt in het eerste kwartaal van 2023 op de website geplaatst. We hebben in 2022 een aantal dashboards en rapportages ontwikkeld die inzicht geven in de aangevraagde (digitale) producten.  

Per 1 augustus 2022 zijn we live gegaan met het digitaal verlengen van een rijbewijs (landelijke pilot genaamd DAR). Hierdoor wordt het verlengen van een rijbewijs eenvoudiger, sneller en makkelijker. We brengen maandelijks de mogelijkheden van onze (digitale) producten en diensten via verschillende kanalen onder de aandacht zodat inwoners en ondernemers de voor hen passende dienstverlening kunnen kiezen. Digitaal waar dat kan, persoonlijk waar dat moet en ondersteunend waar nodig.

Het digitale web-formulier Meldingen Openbare Ruimte (MOR) is doorontwikkeld. Dit heeft nog niet geleid tot het resultaat wat we voor ogen hebben namelijk onze dienstverlening aan te laten sluiten bij de dienstverlening die onze inwoners van ons mogen verwachten. Van de 15.000 MOR-meldingen die wij per jaar ontvangen komen er 10.000 bij het KCC binnen. Hiervan komen er 5000 telefonisch en 5000 via een mailservice uit de Buiten Beter app binnen. Deze app wordt door veel van onze inwoners gebruikt en als prettig ervaren. De gemeente Nieuwegein is nog niet aangesloten op de Buiten Beter app. Onderzoek loopt nog hoe wij op een efficiënte manier kunnen aansluiten op deze app.

De telefonische bereikbaarheid van de medewerkers is een bron van aandacht. We hebben er voor gekozen om in 2022 geen extern onderzoek te laten uitvoeren aangezien we weten waar we op moeten doorontwikkelen. Onze telefooncentrale is sterk verouderd, daarom doen wij mee met de landelijke (VNG) aanbesteding voor een nieuw telefonie platform. Dit geeft ons veel meer mogelijkheden om onze bereikbaarheid goed in te regelen.

De nieuwe websites van Nieuwegein.nl en Natuurkwartier.nl zijn op 29 maart live gegaan. Teksten zijn herschreven en digitale bestanden (zoals PDF's) zijn toegankelijk gemaakt. Beide websites zijn conform de WCAG (wet digitale toegankelijkheid) getoetst door een onafhankelijke instantie. Hier zijn nog een aantal (kleine) aanpassingen uit voort gekomen. Een herinspectie van deze aanpassingen vindt in maart 2023 plaats.

De data-analist van het Webteam monitort het bezoek aan de websites: welke ingang kiezen bezoekers, welke pagina's worden bezocht en welke niet en waar in hun informatiezoektocht of aanvraag digitaal product haken zij af. Met die informatie geven wij het proces van continue verbeteren vorm. We vragen bij de digitale producten en diensten om feedback gevraagd. Met behulp van al deze data kunnen wij onze informatie nog duidelijker en toegankelijker maken.

Thema Bestuur, wat hebben we daarvoor gedaan?

Thema Dienstverlening, wat hebben we daarvoor gedaan?

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 4.119
Gerealiseerd € 2.962
Afwijking € 1.156
Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 09:14:47 met de export van 07/27/2023 09:10:10