Bestuur en dienstverlening

Thema Dienstverlening, wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 1: Verbeteren bereikbaarheid

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1

Overeenkomstig Europese wetgeving worden onze aangeboden diensten in 2022 in één andere officiële Europese taal gedaan. We voldoen aan deze verplichting door de website ook in het Engels aan te bieden. We sluiten hierbij aan bij het VNG initiatief.

2

Een kwart van onze inwoners ervaart onze digitale dienstverlening als lastig. Wij blijven werken aan dienstverlening waar iedereen mee uit de voeten kan. Dit doen wij onder andere door een toegankelijke website te tonen, in B1-taal te schrijven en persoonlijke dienstverlening aan te bieden waar nodig is.

3

Wij bieden alle kanalen (telefoon, digitaal en persoonlijk) aan, maar passen ook kanaalsturing toe. We onderzoeken welke kanalen voor welke doelgroepen het meest geschikt zijn om de juiste boodschap over te brengen.
In 2022 communiceren we volgens de uitgangspunten: Betrouwbaar Eenduidig en Begrijpelijk (BEB).
Zie ook spoor 3: Social Media

4

Een goede dienstverlening staat hoog in het vaandel bij de gemeente Nieuwegein, dit geeft onze inwoners en ondernemers vertrouwen. De Ombudsfunctionaris is er voor alle inwoners en ondernemers van Nieuwegein die klachten hebben over de organisatie. Hij is onpartijdig en onafhankelijk en kan bemiddelen in situaties waarin inwoners er met de betrokken ambtenaar niet uitkomen. Ook in 2022 gaat de Ombudsfunctionaris een jaarverslag schrijven. Dit biedt de organisatie inzicht in de verschillende typen klachten en de wijze van afhandeling. Daarnaast geeft het de organisatie aanknopingspunten om processen te verbeteren en onze dienstverlening nog beter op de inwoner en ondernemer aan te laten sluiten.

5

In 2022 zullen wij opnieuw toetsen op onze telefonische bereikbaarheid en klanttevredenheid. Om te kijken waar we staan ten opzichte van het onderzoek in 2019. Met behulp van deze data sturen we bij. Daarnaast registreren we waar er voor wordt gebeld en leren we hiervan zodat we calls kunnen voorkomen.

6

Wet Open Overheid (WOO)
De wet is bedoeld om overheden transparanter te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. De WOO vervangt de WOB. Er wordt een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van deze wet.

De WOO kent een meerjarige aanpak die zal leiden tot steeds verder gaande actieve openbaarmaking van beleid en besluiten.

7

In 2022 zal de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking treden. De Wet regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. De mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren blijft; de Awb geeft burgers en bedrijven de keuze tussen de papieren of de digitale weg.

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer treedt (vermoedelijk) op 1 januari 2024 in werking. Het wetsvoorstel geeft de burger recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze. De wet bevat specifieke regels over het digitaal berichtenverkeer. Het college heeft de Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Nieuwegein 2020. Deze regeling is vastgesteld op grond van de regels over digitaal berichtenverkeer zoals die op dit moment gelden in de Algemene wet bestuursrecht. Inwoners kunnen op grond van deze regeling bezwaarschriften, Woo-verzoeken en klachten digitaal bij de gemeente indienen.

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 09:14:47 met de export van 07/27/2023 09:10:10