Programmaverantwoording

Bedrijfsvoering

Wat is onze ambitie?

Het is onze ambitie om als organisatie maximaal bij te kunnen dragen aan een bloeiende Nieuwegeinse samenleving. Het ontwikkelen van de organisatie is erop gericht dit niet alleen nu maar ook in de toekomst waar te kunnen maken met de mensen en middelen die daarvoor beschikbaar zijn. Dat kan alleen als we stappen weten te maken in de ontwikkeling van onze bedrijfsvoering. Waarbij wij bedrijfsvoering niet zien als een apart onderdeel binnen de organisatie, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. Want in het werk voor de Nieuwegeinse samenleving kunnen medewerkers alleen samen echt succesvol zijn.

In onze organisatiefilosofie is dat gedachtegoed verankerd in het speerpunt ‘één organisatie’. De twee andere speerpunten van de organisatiefilosofie zijn ‘werken volgens de bedoeling’ en ‘eigenaarschap’. Met ‘werken volgens de bedoeling’ sluiten medewerkers en teams met hun werk naadloos aan bij wat echt nodig is voor/in de Nieuwegeinse samenleving. ‘Eigenaarschap’ houdt in dat medewerkers regie en verantwoordelijkheid nemen om te doen wat nodig is. Met de juiste randvoorwaarden stellen we ze daar toe in staat.

Wat hebben we bereikt?

Hieronder vindt u het resultaat van het programma.

Toelichting

Doel 1: we innoveren ons werk voor meer slagkracht en betere kwaliteit
Met de technische realisatie van Livestream middelen, is de lang gekoesterde wens van de raad gerealiseerd om de bijeenkomsten van de gemeenteraad niet alleen fysiek, maar ook op afstand te kunnen volgen. Daarmee maakt Nieuwegein de lokale democratie toegankelijker en dichterbij inwoners en ondernemers.
In 2022 zijn de processen rondom het afhandelen van huwelijksaanvragen en de administratieve verwerking van begrotingswijzigingen geïnnoveerd. Foutkans is verlaagd, verwerkingssnelheid is verhoogd.
Afgelopen jaar zijn organisatiebrede toepassingen als Exchange en SharePoint vernieuwd. Hiermee is de functionaliteit, de betrouwbaarheid en de veiligheid vergroot. Het betrouwbaar en veilig houden van onze digitale werkomgeving is in het huidige tijdsgewricht onontbeerlijk. Hier zijn nog stappen te zetten, bijvoorbeeld in het goed inrichten van incident- en changemanagement. De middelen op het vlak van ICT vragen onvermijdelijke financiële investering om mee te bewegen met de dynamische ITomgeving.
Ten aanzien van de hybride werkomgeving bij de gemeente is de aanbesteding gestart en afgerond met als uitkomst een leverancier die ons in 2023 gaat helpen met realiseren van een inspirerende werkomgeving.  De hybride vergadermogelijkheden zijn geoptimaliseerd in het vergadercentrum en in de kantoren.

Doel 2: wij werken regionaal samen waar dit effectief en efficiënt is
Met name op het vlak van informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteitsmanagement werken wij veel samen binnen de lekstroomgemeenten. De Functionaris voor de Gegevensbescherming werkt voor 5 gemeenten. Bij het cyberincident in collega gemeente Buren hebben wij onze collega's geholpen in het bestrijden/herstellen van diverse systemen.

Op het vlak van formatie en werving is in 2022 in regionaal verband gewerkt en gekomen tot een gezamenlijk traineeprogramma waarvoor de werving begin 2023 zal starten. Met dit programma proberen we starters op de arbeidsmarkt vroegtijdig aan ons te binden om op die manier lastige wervingstrajecten te voorkomen en te voorzien in lastig vervulbare vacatures.

Niet onvermeld kan blijven de samenwerking op U10-gebied die elk jaar verder intensiveert en tot slot willen we ook niet de gezamenlijke inkoop, in Lekstroomverband, wat betreft de inkoop voor Jeugdzorg en zorg op het gebied van de WMO.

Doel 3: wij hebben een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering die tot voorbeeld dient voor anderen
Dit jaar hebben wij het nieuwe Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdracht geven en Inkopen ondertekend en zijn begonnen aan de implementatie hiervan. Hiermee blijven we duurzaam en sociaal inkopen stimuleren.
Daarnaast is een training ontwikkeld voor contract- en leveranciersmanagement. Deze wordt in 2023 gegeven. Hieraan wordt een duidelijk werkproces met bijbehorende afspraken gekoppeld.

Pilot werkplekken en gebieden gerealiseerd en de uitkomsten verwerkt in de behoefte van de medewerkers. Organisatiebreed de teambehoefte opgehaald en een inrichtingsvoorstel gerealiseerd.

Doel 4: Wij tonen goed werkgeverschap naar onze medewerkers
In 2022 heeft het regelmatig in het nieuws gestaan: de arbeidsmarkt is gespannen en dat merken ook gemeenten. Gelukkig blijken wij nog steeds een aantrekkelijke gemeente te zijn om voor te werken want op de meeste plekken verbinden wij nieuw talent aan onze organisatie. Op een aantal plekken is dat lastiger, zoals bij de technische beroepen in het openbaar domein, ruimtelijke ordening, toezicht en handhaving en functies inzake duurzaamheid.

De uitvoering van het plan van aanpak RI&E is in 2022 ter hand genomen. Waar mogelijk wordt aansluiting gezocht bij de aanpassingen in de facilitering van een hybride werkomgeving in de kantooromgeving van het stadshuis.

Het strategisch leer- en ontwikkelplan is in 2022 vastgesteld en de implementatie is gaande, maar nog niet volledig afgerond. Met name het talentontwikkelprogramma en de verbetering van de digitale leeromgeving zullen in 2023 tot een afronding komen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 66.890
Gerealiseerd € 67.902
Afwijking € -1.012
Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 09:14:47 met de export van 07/27/2023 09:10:10