Doel 1: Inwoners zijn zelfredzaam en hebben grip op hun leven | ||||||||||
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||||||||
1 | Investeren in taal- en digitale vaardigheidsactiviteiten voor jongeren en volwassenen (NT1 en NT2) om deze basisvaardigheden te bevorderen. We gebruiken daarbij de uitkomsten van de evaluatie die eind 2021/begin 2022 wordt uitgevoerd als nulmeting. | |||||||||
2 | Per 1 januari 2022 wordt de gemeente weer regievoerder voor de inburgering. Vanaf dat moment is het onze taak bij elke inburgeraar een brede intake af te nemen en een Persoonlijk Integratie en Participatieplan op te stellen en een passend inburgeringsaanbod te bieden aan asielstatushouders. Daarnaast blijven we (zoals in het huidige stelsel) verantwoordelijk voor het (laten) aanbieden van maatschappelijke begeleiding, het Participatieverklaringstraject en statushouders die een bijstandsuitkering hebben naar werk te begeleiden net zoals andere inwoners. | |||||||||
3 | We houden de laagdrempelige algemene voorzieningen op het gebied van ontmoeting, samen eten, maatjes, vervoer, netwerkversterking, informatie en advies op peil om zo het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen te faciliteren. | |||||||||
4 | We maken resultaatgerichte afspraken met Enik Recovery College Nieuwegein (zelfhulphuis voor inwoners met een GGZ achtergrond) over rol, taak en programma dat aansluit bij het lokale ontwikkelplan MOBW (Maatschappelijke Opvang & Beschermd Wonen). | |||||||||
5 | We bevorderen de inzet van ervaringsdeskundigheid als onderdeel van de begeleiding aan mensen met een psychische kwetsbaarheid in het gebiedsgerichte werken GGZ. | |||||||||
6 | Voor alle schoollocaties maken we een concreet plan voor vernieuwbouw of nieuwbouw van de schoolgebouwen. De eindrapportage hierover wordt aan de raad aangeboden, na besluitvorming kan worden gestart met de gefaseerde realisatie. | De eindrapportage voor vitale scholen is in concept gereed. De afstemming met schoolbesturen heeft meer tijd gevraagd dan van te voren gedacht. In de eerste helft van 2023 organiseren we een Avond voor de Stad en vervolgens krijgt u een voorstel voorgelegd. | ||||||||
7 | De scholen in Doorslag en Batau Noord maken onderdeel uit van de hier bovengenoemde eindrapportage over (ver)nieuwbouw, maar voor deze locaties wordt ook een voorlopig ontwerp gemaakt. Voor de locatie Doorslag wordt tevens een definitief ontwerp gemaakt en starten we een Europese aanbesteding voor realisatie. | We hebben vertraging opgelopen omdat één van de scholen in Doorslag de deuren definitief heeft gesloten. Deze wijziging verwerken we in het definitief ontwerp, dat bijna gereed is. Inmiddels wordt de aanbesteding voorbereid. Voor Batau-Noord willen wij eerst beschikken over genoemde eindrapportage. Besluitvorming hierover verwachten wij in 2023. | ||||||||
8 | Als de aankoop van de grond voor de locatie van nieuwbouw van het kindcentrum en de sportvoorziening in Vreeswijk rond is (naar verwachting begin 2022), wordt hiervoor een plan ontwikkeld, in combinatie met woningbouw. De nu aanwezige functies krijgen een alternatieve locatie. | De gesprekken over de aankoop kostten meer tijd dan verwacht. Eind 2022 zijn de afspraken vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Deze afspraken worden nu verwerkt in een koopcontract. De planontwikkeling wordt in de eerste helft van 2023 opgestart. | ||||||||
9 | Vanwege de woningbouw in Rijnhuizen is realisatie van een kindcentrum daar ook nodig. Inmiddels hebben wij via de Wet Voorkeursrecht Gemeenten het voorkeursrecht op een locatie in Rijnhuizen gevestigd. De raad krijgt een voorstel voorgelegd voor realisatie van een kindcentrum op deze locatie. | U heeft een voorbereidingskrediet voor de tijdelijke huisvesting afgegeven. Bij de uitwerking van de tijdelijke huisvesting is gebleken dat de omliggende bedrijven sterke zorgen hebben over het gebruiken van een deel van het parkeerterrein. Er wordt op korte termijn een nieuw onderzoek naar de parkeerbalans uitgevoerd. Ook vinder er gesprekken plaats over de aankoop van de locatie waar het voorkeursrecht op is gevestigd. De oorspronkelijke planning (schooljaar 2023/2024) is nu een jaar opgeschoven. | ||||||||
10 | We maken een uitvoeringsplan om concreet invulling te geven aan het Lokaal Preventieplan en het Lokale Gezondheidsbeleid. | De uitvoering van het Lokaal Preventieplan is in 2022 van start gegaan (rookvrije bushokjes en het beweeglint). We hebben voorbereidingen getroffen voor het uitvoeringsplan, maar vanwege personele inzet op de opvang van vluchtelingen, hebben wij ervoor gekozen dit onderdeel te laten zijn van het in 2023 op te stellen Omgevingsprogramma Gezondheid. | ||||||||
11 | Vanuit de samenwerking met JOGG maken we een plan van aanpak op ‘gezonde jeugd, gezonde toekomst’. We maken daar tevens gebruik van de mogelijkheid die het programma Gezonde School biedt. | In samenwerking met JOGG is gestart met de aanpak 'gezonde jeugd, gezonde toekomst'. Zo is bijvoorbeeld een project voor 'gezonde traktaties en tussendoortjes' voorbereid. Het beoogde plan van aanpak is echter nog niet geheel gereed: dit komt door personele krapte, zowel op scholen als binnen de gemeentelijke organisatie. | ||||||||
12 | We maken een lokaal hitteplan om goed voorbereid te zijn op de effecten van de steeds warmere zomers op onze kwetsbare inwoners. | Het hitteplan is nagenoeg gereed en krijgt u in het eerste kwartaal van 2023 ter informatie toegezonden. | ||||||||
13 | We voegen interventies toe aan het Preventiebudget van de collectieve ziektekostenverzekering voor minima. | In de loop van 2022 heeft VGZ besloten om het zelf creëren van programma’s en deze laten uitvoeren door zelf geselecteerde (lokale) providers op geen enkele manier meer te faciliteren of ondersteunen. Daarom is in de programmabegroting 2023 opgenomen dat we alternatieven voor de collectieve ziektekostenverzekering in beeld brengen om inwoners met een kleine beurs effectiever te helpen hun gezondheid te verbeteren. | ||||||||